Ordinasjon

Ordinasjon er en spesiell og hellig handling i den katolske kirke. Det er når en person blir utnevnt til å være en prest, som er en åndelig leder i kirken. Først blir kandidatene diakoner, og de hjelper til med viktige oppgaver som dåp og veldedighetsarbeid. Deretter, etter mye forberedelse og veiledning, blir de ordinert til prester av en biskop.

Vanlig spørsmål og svar om Ordinasjon

Hva er Ordinasjon?

Hvordan blir man ordinert som prest i den katolske kirke?

Prosessen inkluderer akademiske studier i teologi, dyp spirituell formasjon, praktisk tjeneste i menigheter, og ordinering som diakon før prestevielse. Den faktiske ordineringen som prest innebærer håndspåleggelse av en biskop og bønn.

Hvordan skiller diakonordinasjonen seg fra prestevielse?

Diakonatet er et lavere trinn i ordinasjonshierarkiet. En diakon har ansvar for å tjene ved alteret, forkynne Ordet og utføre tjeneste for de trengende. En prest har de samme ansvarsområdene, men har også myndighet til å utføre sakramenter som dåp, eukaristi og skriftemål.

Hva er løftene som en ordinand gir under ordinasjonen?

Ordinandene gir løfter om lydighet mot biskopen og kirkens ledelse, om å opprettholde katolsk tro og moral, og om å tjene de troende med hengivenhet og omsorg.